Mount Kilimanjaro Dag 6 – The SUMMIT

Klockan slår 23:00 och vi väcks av våran ”pass up” Manuel, när vi packat allt går vi in i ”mattältet” och ser att vi fått te/kaffe samt en skål med popcorn och några kakor. Vi tittade på varandra och s:  –Vilken härlig uppladdning!

Klockan slår snart 00:00 och vi börjar vår vandring mot toppen (the summit). Det snöar och blåser kraftigt så det känns som det är -25 grader ute. Genast börjar pratet om kläder och vantar komma igång. Vi är 5 personer i gruppen, plus 2 guider och en extra person som bär syrgas om vi skulle behöva!

Ca en och en halv timmes vandrande så börjar jag märka att jag behöver öka takten lite då jag inte får någon respons av min protesfot, så jag frågar chefsguiden om vi bara kan gå ytterst lite fortare. Jag får då till svar att han föreslår en delning av gruppen. Så jag Micke och Marcus hamnade i en grupp med en guide som heter Salimu som ökade tempot lite. Självklart kommer det att beskosta oss energi och risken ökar ganska mycket med att vi kanske inte orkar hela vägen, men vi har inget val, jag måste få mer tryck på protesfoten annars går det inte.
(Tyvärr finns inga bilder på stigningen då det var kallt och så blåsigt)
När vi nått halvvägs så märker jag att jag måste stanna för att ta justera protesen lite, så vi hittade en bergsvägg som vindskydd och sen hjälpes alla åt att ta av protesen för att några sekunder senare sätta dit den igen utan att jag skulle frysa så mycket.
När vi var ca 1 timme från näst högsta punkten som heter Stella Point 5756 meter över havet så märker vi alla i gruppen att energin är totalt borta, huvuden hänger och ingen pratar.
Salimu går först sen Marcus, Jag och Micke. Jag ser att Marcus vinglar till 2 gånger och varje gång tar jag tag runt hans höfter och trycker in han till höger mot berget igen, för när jag kollar till vänster så är det ett sup på 100 meter så jag vill inte att han ska ramla ner. Några minuter senare händer mig samma sak fast Micke ”justerar” mig då.

När timmen har gått så når vi äntligen Stella Point.

Vi tar ett kort och får instruktioner om att ”the summit” är ”bara” några meter bort (vilket visade sig vara 30 minuter) haha
Men vilken utsikt och vilka vyer vi fick se, energin kommer sakta tillbaka och man känner att detta kan nog gå vägen ändå!

För varje stg vi tar nu kommer vi närmare….
Till slut når vi…… TOPPEN!…. VILKEN KÄNSLA, tårarna kommer på var och en så vi behöver en stund för oss själva att rensa våra tankar innan vi klarar av att ta de efterlängtade korten med oss vid skylten!

Vi gjorde det, vi tog oss ända upp! (Lars och Peter klarade det med men jag har inte några bilder på dem just nu, men vilka fantastiska personer de är… GRATTIS GUBBAR)
När man står där uppe och tittar ut så mumlar man saker för sig själv och jag lyfter blicken mot skyn och tackar alla möjliga för att jag har kommit ända upp till toppen av Världens högsta fristående berg Mount Kilimanjaro!
Tiden att bestiga den sista biten (the summit) tog 6 timmar och 30 mimuter
Nu återstår ju BARA att ta oss ner haha…

Så nu är det ner till Barafu Camp igen för att få i oss lite mat och någon timmes vila, sen bär det av ner till Mnweka Camp som ligger endast 3100 meter över havet.

Det tar på benen vill jag lova, knän och lår får sig en rejäl omgång men det gör inte så mycket för glädjen och energin kommer bara mer och mer…
Efter maten så gick vi hela dagen tills vi kom till Campen… Man får se en del på vägen, så som deras ”bårar” när någon skadar sig. De står lite här och där längs nedvägen!

Vi kommer ner till campen och skriver in oss så de vet att vi kommit ner.

Man vänder sig om och tittar mot toppen… Där uppe var vi (vi har vandrat i 15-16 timmar idag) och nu är vi här nere, det är sjukt…..

När alla är klara och har ätit samlas vi för att få träffa alla som har gjort detta möjligt för oss!

Finns en ljudfil där alla sjunger för oss om vår resa… Lyssna gärna!

Så med detta säger jag tack för idag och imorgon är det den sista biten innan vi får åka lite buss till hotellet!